Het verhaal van Gaaije en Ria, de oprichters van Stichting Believe in Oles’k
Na een langdurig project in Zuidoost Polen, voelden Gaaije en Ria Broeksema de behoefte om een nieuw doel te vinden om te steunen.
Tijdens een verblijf op Camping Tikvah in Hooghalen ontmoetten ze Leendert, die hen vertelde over zijn boerderij in Oekraïne nabij Novovolynsk en de diverse sociale projecten in de omgeving. Geïnspireerd door Leenderts verhalen, besloten Gaaije en Ria in mei 2017 met een vrachtwagen vol hulpgoederen naar Novovolynsk te reizen.
Onverwachte hindernissen
Na een lange reis van twee dagen werden ze geconfronteerd met onverwachte hindernissen bij de grensovergang Dorohusk (Polen-Oekraïne). De vrachtwagen met hulpgoederen werd niet geaccepteerd en moest een week later worden opgehaald. Ondertussen bezochten ze diverse projecten, die hen diep raakten, maar ze bleven op zoek naar iets dat hun harten écht zou raken.
Een bezoek aan een rehabilitatiecentrum voor mensen met alcohol- en drugsproblemen bleek een keerpunt te zijn. De manier waarop verslavingen hier werden aangepakt, met behulp van het geloof, maakte diepe indruk op Gaaije en Ria. Ze leerden over het eerste rehabilitatiecentrum in de buurt van het dorp Oles’k, waar al decennialang mensen werden genezen van hun verslavingen en tot geloof kwamen.
De schrijnende realiteit in Oles’k
Uiteindelijk reisden ze af naar Oles’k, waar ze kennismaakten met de begeleiders van het rehabilitatiecentrum. Samen bezochten ze verschillende gezinnen in het dorp. Bij een vervallen huisje troffen ze een magere vrouw en haar twee jonge dochters aan, van 7 en 4 jaar oud. De armoede en uitzichtloosheid in het gezin raakten Gaaije en Ria diep. Ze besloten om de meisjes te helpen door ze naar een christelijk zomerkamp te sturen.
Tijdens hun verkenning van het dorp werden ze geconfronteerd met schrijnende beelden van armoede, eenzaamheid en verslaving. Midden in het dorp stond een klein huisje dat fungeerde als evangelische kerk, waar sinds 2015 een handjevol mensen samenkwam.
Het idee ontstond om voor de kinderen van Oles’k een maaltijdproject op te zetten, zodat ze tenminste een gezond ontbijt zouden kunnen nuttigen voordat ze naar school gingen.
Vol met ideeën en plannen keerden Gaaije en Ria eind juli terug naar Nederland. Tijdens een christelijke conferentie in Stadskanaal kregen ze een teken: een foto van de twee stralende meisjes op het zomerkamp in Oekraïne. Dit bevestigde hun gevoel dat ze door God werden geroepen om in Oles’k aan de slag te gaan.
EO Metterdaad
Het plan om de kerk te gebruiken voor het maaltijdproject bleek onhaalbaar vanwege de beperkte ruimte. Besloten werd om achter de bestaande kerk een nieuwe kerk te bouwen. Met dank aan een gulle gift van EO Metterdaad en onophoudelijk gebed en inspanning ging de schop in april 2018 in de grond voor de fundering van de nieuwe kerk.
In juni 2018 reisde een groep van Gaaije en Ria’s kerk, ‘De Ark’ in Assen, af naar Oles’k om samen te bouwen aan de nieuwe kerk. Naast de bouwwerkzaamheden organiseerden ze kinderactiviteiten en boden ze gerichte hulp aan de meest kwetsbaren in het dorp.
Sinds de start van hun missie in Oles’k, is de verbondenheid van Gaaije en Ria met het dorp alleen maar sterker geworden. Samen met anderen reisden ze meerdere malen per jaar naar Oles’k Tijdens deze bezoeken werden gezinnen met liefde en aandacht omringd. Gaaije en Ria namen de tijd om met hen te praten, hun zorgen te delen en hen te ondersteunen waar nodig. De hulp die ze bieden was niet alleen praktisch, maar ook emotioneel. Ze boden een luisterend oor, een schouder om op te huilen en een warme omhelzing die troost en hoop brengt.
In de jaren die volgenden kreeg ze onverwachte steun van EO Metterdaad. EO Metterdaad bood niet alleen financiële steun, die onmisbaar was voor de bouw van de nieuwe kerk en de uitvoering van diverse hulpprojecten, maar ook waardevolle media-aandacht. Door middel van televisie-uitzendingen, opgenomen in Oles’k en Assen, brachten ze het verhaal van Gaaije en Ria, en de transformaties die ze in het dorp teweegbrachten, dichter bij een breed publiek
Dankzij de generositeit en onbaatzuchtige steun van EO Metterdaad is er een MFC (Multi Functioneel Centrum) en kerk gebouwd. De nieuwe kerk en het MFC staat symbool voor hoop en vernieuwing, terwijl de hulpprojecten ontelbare levens hebben geraakt en een blijvende impact hebben gemaakt op de gemeenschap.
COVID-19 en de oorlog in Oekraïne
Het werk werd op de proef gesteld toen de wereld in 2020 werd getroffen door de COVID-19 pandemie. En in 2022 kwam daar de gruwelijke realiteit van de oorlog in Oekraïne bovenop. Ondanks deze onvoorziene uitdagingen ging dit goede werk door.
Met onverminderde toewijding zetten ze de hulpverlening voort, zelfs wanneer reizen naar het dorp beperkt werden. Een kleine, toegewijde groep bleef afreizen naar Oles’k, ondanks de risico’s en uitdagingen.
Overdracht kerkgebouw en MFC
In december 2025 heeft de stichting het MFC als de kerk volledig overgedragen aan de Molytovnyy Dim-kerk (voorheen Kovchek-kerk) in Novovolynsk. De grond en panden waren al in eigendom van deze kerk, waarmee we jarenlang nauw samenwerkten. Dit betekende dat de stichting zich weer volledig kon richten op praktische en geestelijke hulp voor Oles’k en de omliggende dorpen.
Sergei en Tanya
Vanaf het prille begin zijn deze bijzondere mensen intens betrokken geweest bij de stichting, wat prachtig naar voren kwam in de afleveringen van EO Metterdaad. Ze maken officieel deel uit van het team; hiermee was en is de continuïteit van het werk gewaarborgd. Ze vormen de handen, ogen en zijn trouwe vrienden geworden. Door deze nauwe samenwerking is de stichting altijd op de hoogte van de actuele situatie in het dorp en omstreken. Zo kan er snel worden ingespeeld op hulpvragen en waar nodig directe ondersteuning bieden afgestemd op de specifieke behoeften van de dorpsbewoners. Zelf wonen Sergei en Tanya ze in het nabijgelegen Radekhiv.
Sinds 2025 verleend de stichting ook hulp aan een kindertehuis in Holnovo, waar zo’n 90 kinderen met een beperking wonen. De meeste kinderen verblijven hier het hele jaar; voor sommigen is terug naar huis helaas geen optie. Wat raakt, is de liefdevolle inzet van de leiding en medewerkers, die ondanks het oude gebouw alles doen om er een warm thuis van te maken.
Hoe gaat het met de kinderen in Oles’k?
Meerdere keren per maand organiseert de stichting in Oles’k en de omliggende dorpen diverse activiteiten voor kinderen. Deze bijeenkomsten staan in het teken van geloof en vrolijkheid, waarbij zang, spel, creativiteit en inspirerende gesprekken centraal staan. Juist voor kinderen die het niet altijd makkelijk hebben, betekenen deze momenten een echte opsteker. Hier kunnen ze nieuwe vriendschappen sluiten en voelen ze zich gewaardeerd en geliefd.
Tweemaal per jaar, tijdens de zomer en winter, reist een deel van het stichtingsteam af naar Oles’k. Een waardevol onderdeel van deze bezoeken zijn de huisbezoeken bij gezinnen die extra steun kunnen gebruiken. Samen met lokale contactpersonen bieden zij niet alleen kleding en voedselpakketten aan, maar brengen ze vooral warmte en verbondenheid. Door het opbouwen van vertrouwensbanden leren ze waar de grootste behoeften liggen.
De hechte relaties die Gaaije en Ria met de inwoners van Oles’k hebben opgebouwd, vormen de pijler voor een sterke en duurzame samenwerking. Door intensief contact met lokale contactpersonen blijft men goed geïnformeerd over wat er speelt binnen de gemeenschap en kan er doelgerichte hulp geboden worden.
Gaaije en Ria ervaren het als een zegen dat zij door God naar Oles’k zijn geleid en zijn dankbaar voor alles wat zij via de stichting mogen betekenen.



